۱۳ خرداد ۱۳۸۹، ۱۳:۳۹

سید حسن خمینی:

فاطمه (س) فرای عصمت است / بازخوانی دقیق تاریخ ضرورت شناخت امام است

فاطمه (س) فرای عصمت است / بازخوانی دقیق تاریخ ضرورت شناخت امام است

فرزند یادگار امام راحل (ره) با تاکید بر اینکه "حضرت فاطمه زهرا (س) فرای عصمت است" گفت: بازخوانی اوضاع داخلی و بین المللی دورانی که امام در آن رشد و نمو داشت لازمه شناخت ابعاد مبارزاتی و رموز موفقیت ایشان است.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام حاج سید حسن خمینی که در مراسم تجدید میثاق جمعی از تشکلهای دانشجویی در حسینه جماران سخن می گفت، با اشاره به زادروز امام خمینی به ضرورت بررسی ظرف زمانی و واقعیات تاریخی دوران کودکی و نوجوانی امام تاکید کرد و اظهار داشت: بازخوانی اوضاع داخلی و بین المللی دورانی که امام در آن رشد و نمو داشت، لازمه شناخت ابعاد مبارزاتی و رموز موفقیت ایشان است.
 
وی با برشمردن وقایع تاریخی دوران ناصری و مظفرالدین شاهی گفت: ظلم و جور شاهنشاهی و نظام استمعاری حاکم باعث ایجاد فضای خاصی شده بود که در آن تنها دو طبقه اشراف بواسطه رخنه آنها بر عرصه های سیاسی و اجتماعی و طبقه دینداران به دلیل استقلال از قدرت، توانایی رسیدن به عرصه های بالای علمی را داشتند.
 
یادگار امام گفت: در این فضا امام خمینی در یک خانواده دیندار و مجاهد رشد کرد. بررسی عمیق چنین فضایی می تواند در تحلیل ابعاد مختلف شخصیتی امام موثر باشد.
 
 زهرا(س) فرای عصمت است
 
سید حسن خمینی همچنین در اجتماع پرشور اقشار مختلف مردم در جوار بیت امام (ره) با بیان اینکه حسینیه جماران یادآور همیشگی امام بزرگوار است به دو میلاد بزرگ فاطمه زهرا (س) و امام خمینی(س) اشاره کرد و  گفت: روایت هر شخصی از یک واقعه تاریخی با شخصیت و شناخت آن فرد تناسب دارد. هر کسی از ظن خود یار مقصود می شود. در این میان شخصیت فاطمه زهرا نیز در طول تاریخ با توجه به قدر فهم مردم فهمیده شده است.
 
وی با بیان اینکه هر کسی به اندازه معرفت خود از کانون معرفت الهی جهان آگاهی کسب می کند به تحلیل امام خمینی درباره شخصیت حضرت فاطمه پرداخت و اظهار داشت: امام در فرازهای مختلف از صدیقه طاهره تعابیر زیبایی دارند. یکی از تعابیر دقیق ایشان که نشانگر عمق فهم امام است ویژگی منحصر به فرد حضرت فاطمه در خصوص ارتباط دخت رسول با فرشته وحی است.
 
سید حسن خمینی به تعریف وحی پرداخت و گفت: وحی یعنی اتصال به جبرئیل، نه به این معنا که جبرئیل پایین می آید این نوع تعبیر نشان از دون نفس است. وحی اساسا به این معنا است که نبی بالا می رود، آنجا که دیگر جرئیل هم نمی تواند، جایی که جبرئیل گفت؛ اگر یک بند انگشت جلوتر بیایم،‌ آتش می گیرم. نبی به مرحله ای می رسد که حقایق را بصورت بسیط می بیند.
 
وی افزود: کسی که می خواهد به جبرئیل متصل شود باید آنقدر ظرفیت داشته باشد که بتواند به کانون وحدت متصل شود و فاطمه زهرا پس از پیامبر چنین ظرفیتی را داشت، بعد از رحلت پیامبر جبرئیل مکرر به خانه فاطمه می آمد و با او ارتباط داشت.
 
یادگار امام اظهار داشت: از جبرئیل به عنوان عقل فعال یاد می کنند. اینکه فاطمه زهرا این ظرفیت را دارد که با فرشته وحی ارتباط برقرار کند،‌ نشان از ذات الهی شخصیت او دارد. زهرا فرای عصمت است و منشاء جوشش و رحمت الهی است. فاطمه نور خدایی در زمین است.
 
حجت الاسلام سید حسن خمینی ادامه داد: مقام فاطمه زهرا و حق معرفتی که امام نسبت به شخصیت حضرت فاطمه دارد، باعث می شود که بنیانگذار نظام او را به بالاترین خصوصیات ممکن تعریف کند و فاطمه را در جایگاه والای ارتباط با وحی قرار دهد.
 
وی به جایگاه فاطمه زهرا در جاودانگی دین اسلام اشاره کرد و اظهار داشت: به تعبیر یکی از بزرگان، حدوث اسلام با محمد است و بقای آن با حسین. و حسین پسر زهرا است. بزرگداشت زادروز اینان اگر چه خواست پیامبر است اما بالاتر از آن،‌ وابستگی بقای اسلام و هویت آن به اهل بیت عصمت است.
 
یادگار امام اظهار امیدواری کرد که خداوند به همه مسلمانان توفیق شناخت ابعاد بلند معرفتی فاطمه زهرا و خاندان مکرمش را عطا کند.
 
عصبانیت های جامعه زاییده ندیدن خداست

سید حسن خمینی در مراسم تجدید میثاق مسئولان و کارکنان وزارت جهاد کشاورزی نیز با تبریک میلاد حضرت زهرا (س) و امام خمینی (س) گفت: حسینیه جماران متعلق به امام است روزگاری از این در و دیوارِ کاه گلی و از این فضای محقر، سخن انقلاب و ملت ایران به گوش جهانیان می رسید.
 
وی با گرامیداشت یاد امام، ‌فرزندان امام و شهدای عظیم الشان انقلاب به تشریح مبسوط «من کان لله و کان الله له» پرداخت و اظهار داشت: کسی که برای خداست خدا برای اوست. این عبارت دو فراز مهم دارد که در هرکدام از این دو فراز یک دریا سخن است. بزرگترین نمونه آن، عبارت وجود مبارک حضرت پیامبر (ص) و بعد از آن امیر المومنین و صدیقه زهراست.
 
سید حسن خمینی با طرح این سوال که چگونه می شود برای خدا بود؟‌ اظهار داشت: شاید ساده ترین جواب این باشد که انسان سعی کند به دستورات خدا عمل کند محرمات را ترک گوید و واجبات را اجرا کند اما این تنها گام اول است و بیشتر از آن معامله گران است.
 
وی افزود: کسی که من کان لله است خودش و همه آنچه را که دارد وقف خدا می کند قصد قربت می کند و بالاتر از خدا هیچ چیزی را در برابر آن نمی بیند.
 
یادگار امام ادامه داد: من کان لله یعنی کسی که خود را در تجلیات خداوند مستغرق می کند. «من» را نمی بیند از «من» می گذرد. یک قدم بر نفس خود نه، دیگری در کوی دوست.
 
وی یادآور شد: من کان لله یعنی کسی که تنها خدا را می بیند یعنی زینب کبری، که وقتی از او پرسیدند؛ زمانی که خداوند سر برادرت را برید چه دیدی؟ گفت: مارایت الا جمیلا. چرا؟ چون همه چیز از آن خداست.
 
سید حسن خمینی خاطرنشان ساخت: من کان لله یعنی کسی که می گوید؛ «افوض امری الی الله» یعنی همه را به خدا تفویض می کند. من کان لله یعنی کسی که وقتی روی سینه عمرو بن عبدود می نشیند عمرو خدو می اندازد بر رویی که ماه سجده آرد پیش او در سجده گاه؛ و علی بلند می شود.
 
یادگار امام ادامه داد: کسی در جامعه ما نمی تواند درک درستی از رفتار عارفانه علی (ع) در جنگ خندق داشته باشد. جامعه امروز ما آمیخته با عصبانیت هایی است که زاییده ندیدن خداست. همه به هم بد می گوییم چون علی وار بلند نمی شویم تا نیتهای خود را پاک کنیم. من کان لله یعنی کسی که هرچه می بیند خداست و هرجا می رود به مدد خدا می رود و ماتشاء لم یشاء الله. اگر خدا را نخواهید هیچ نمی توانید.
 
حجت الاسلام سید حسن خمینی به مواعظ عارفانه امام در جماران اشاره کرد و گفت: این حسینیه شاهد است که زبان امام چه مقدار با مردم و جهان از خدا گفت. او از خدا گفت چون با تمام وجودش به او ایمان داشت. ما تنها تکرارمی کنیم اگر ذره ای هم از دریای بیکران معرفت در جان ما باشد خدا را شاکریم.
 
وی به اهمیت تذکر اشاره کرد واظهار داشت: باید به هم تذکر بدهیم این تذکر دادن ها باعث می شود که یادمان باشد جهان را خالقی است خدا نام.
 
یادگار امام نمونه امروزین اولیا الله را امام دانست و خاطرنشان ساخت: امام آن روزی که بیرق برافراشت برای خدا بود، روزی که به حبس و تبعید رفت برای خدا بود و روزی که مورد اقبال مردم قرار گرفت بخاطر خدا بود. باز هم مقامات بالاتری وجود دارد برای کسی که تنها برای خداست. یکی از این مقامات در آیه کریمه «ان الذین آمنو و عملوالصالحات سیجعل لهم الرحمن ودا» آمده است. خداوند در دل مومنان محبت مردان خدایی را قرار می دهد.
 
سید حسن خمینی با اشاره به جایگاه عاشورا در جامعه اسلامی به طرح این سئوال پرداخت که شور حسینی جامعه ما از چیست؟ اظهار داشت: هزار و سیصد و اندی گذشت اما شور عاشورا در کشور ما فروکش نکرد چون خداوند محبت حسین را در دل مردم جای داده است. هزار سال گذشت از حماسه مجنون، مردم هنوز سیاهپوش اند.
 
وی افزود: علی رغم اینکه در دوران صدر اسلام مسائلی برای حضرت فاطمه پیش آمد که همه می دانیم و همه می دانند، خداوند محبت او را چنان در دل مردم قرار داد که در همه گستره جهان اسلام فاطمه سیده نساء العالمین شد.
 
یادگار امام وجود امام را لطف الهی دانست و خاطر نشان ساخت: آیا جز اینست که خداوند به ملت ایران تفضل کرد تا نفس انقلابی امام را در جامعه بدمد؟ نفسی که انقلابی هم در ظاهر جامعه و هم در باطن آن پدید آورد.
 
وی افزود: این تعبیر رهبر معظم انقلاب خیلی لطیف است که می گویند؛ اگر ما در دوره امام نبودیم و بعدها برای ما تعریف می کردند که همچون انسانی آمد و رفت غبطه می خوردیم که چرا این انسان را ندیدیم همانطور که غبطه می خوریم که چرا وجود امیر المومنین را ندیدیم.
 
یادگار امام گفت: به یقین آیندگان ما چقدر غبطه می خورند که نتوانستند در فضایی تنفس کنند که یکی از عبادالله المخلصین زندگی می کرد. این وظیفه ماست که آیندگان را به آنچه دیده ایم آگاه کنیم اما به هرحال آنها غبطه خواهند خورد که خداوند چه تفضل بزرگی کرد که این نسل چنین فضایی را درک کردند.
کد خبر 1094765

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha